به گزارش خبرنگار ماسک فیس، خیرالله خادمی در نشست خبری تشریح برنامه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه سال ۹۶ از نظر عمرانی سال خاصی برای این شرکت محسوب می شود، گفت: از یک سو با تنگنای شدید مالی دولت روبرو بودیم و از سوی دیگر توانستیم ۵۰۰ کیلومتر در بخش ریلی پروژه ها را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: اگرچه تعهداتی که ما در خصوص پروژه های عمرانی به دولت داده بودیم بر اساس مصوبات قانونی تخصیص بودجه بود اما با توجه به تنگنای مالی دولت، در سال گذشته انجام این تعهدات با دشواری روبرو شد و تنها ۸۵ درصد منابع به ما پرداخت شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بیش از ۹۰ درصد منابع اختصاص داده شده به شرکت ساخت و توسعه در سال گذشته اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بود که تبدیل آنها به نقدینگی مشکل بود. ما برای بخشی از اجرای پروژه ها مانند خرید مصالح و تملک اراضی محل اجرای پروژه چاره ای جز خرید نقدی نداشتیم.

وی با اشاره به احداث ۵۰۰ کیلومتر ریل نیو در سال ۹۶ اظهارداشت: در محور میانه-تبریز از مجموع ۱۳۲ کیلومتر، ۱۲۲ کیلومتر ریل گذاری شده و تنها ۱۰ کیلومتر پایانی آن باقی مانده که مرحله بالاست گذاری آن به پایان رسیده و فقط نصب ریل باقی مانده است. امیدواریم ظرف ۱۰ روز آینده این پروژه به پایان برسد.

خادمی تصریح کرد: بنا بود در سال گذشته ۵ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شود که همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی وصل شده و ۳ مرکز استان دیگر در ۶ ماهه اول امسال افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه پروژه ریلی قزوین-رشت نیز حداکثر تا نیمه اول اردیبهشت به پایان می رسد.

به گفته معاون وزیر راه: علت تاخیر پروژه خط آهن قزوین-رشت اصرار بر خرید از تولیدکنندگان داخلی فولاد بود و یکی از ورق های فولادی مورد نیاز برای ساخت پل، تنها از سوی یک شرکت تولیدکننده ساخته می شود. به همین دلیل ۸ ماه از برنامه به خاطر تاخیر در تحویل ورق های فولادی عقب افتادیم.

وی افزود: ساخت این محور ریلی و اتصال آن به کریدر شمال به جنوب برای کشورهای واقع در شمال ایران بسیار حیاتی است به گونه ای که مقامات جمهوری آذربایجان اصرار زیادی بر تسریع بر پروژه رشت-آستارا دارند. با افتتاح کریدر ریلی شمال-جنوب زمان ترانزیت بار از روسیه به عراق به یک سوم و هزینه جابجایی بار تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت آزادراه ها اشاره و تصریح کرد: در بخش آزاد راهی ۷۰ درصد پروژه هایی که پیش بینی کرده بودیم اجرا شد ولی به بهره برداری نرسید چون باید در بخش آزادراهی همه قطعات به یکدیگر متصل شود تا زیر بار ترافیک برود. مهمترین آنها آزادراه کمربندی جنوبی تهران بود که در سال گذشته ۴۰ کیلومتر آسفالت شد و امیدواریم تا پایان امسال ۴۰ کیلومتر دیگر نیز تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

خادمی اظهارداشت: ۳۰ کیلومتر از آزاد راه اصفهان – شیراز روکش بتنی شد و این آزادراه در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین در آزادراه اراک-بروجرد-خرم آباد نیز طولانی ترین طونل آزادراهی ۳ خطه کشور به طول ۳.۲ کیلومتر در حال احداث است.

معاون وزیر راه یادآور شد: در آزادراه تهران-شمال نیز سرعت پروژه بسیار خوب بود و امیدواریم قطعه یک این آزادراه تا پایان نیمه نخست امسال به بهره برداری برسد.

خادمی عنوان کرد: در سال گذشته ۱۱۰۰ کیلومتر بزگراه نیز به بهره برداری رسید و امیدواریم پروژه های بزرگراهی در سال نیو نیز ادامه یابد.